طرز تهیه فلافل جنوبی خانگی

سایت برترین ها

فلافل یک غذای سنتی خاورمیانه‌ای است که از مخلوطی از نخود، سبزیجات و ادویه‌ها تهیه می‌شود. طرز تهیه ساده‌ای برای فلافل وجود دارد. در زیر، طرز تهیه فلافل را برای شما توضیح می‌دهم:

مواد لازم برای تهیه فلافل:
– 1 پیمانه نخود خشک (خیس‌کرده نشده)
– 1 پیمانه جعفری تازه خرد شده
– 1/2 پیمانه کرفس تازه خرد شده
– 1/2 پیمانه پیاز رنده شده
– 3 حبه سیر خرد شده
– 2 قاشق غذاخوری آرد نخود (یا آرد گندم)
– 2 قاشق غذاخوری آبلیمو
– 1 قاشق چایخوری زیره
– 1 قاشق چایخوری کمون
– 1 قاشق چایخوری فلفل قرمز یا بهار خرد شده
– نمک به میزان لازم
– روغن برای سرخ کردن

طرز تهیه فلافل:
1. نخود را در آب گرم بریزید و به مدت حداقل 4 تا 6 ساعت خیس کنید تا نرم شود. سپس آب آن را از آن ریخته و نخود را با یک دستگاه خردکن یا روبات آشپزخانه رنده کنید تا یک خمیر مخملی تشکیل شود.

2. جعفری، کرفس، پیاز و سیر را در یک ظرف بزرگ ترکیب کنید. به خمیر نخود اضافه کنید و همه مواد را با هم مخلوط کنید.

3. به مخلوط آرد نخود، آبلیمو، زیره، کمون، فلفل قرمز و نمک را اضافه کنید. مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید تا تمامی اجزا ترکیب شوند و یک خمیر همگن تشکیل شود.

4. مخلوط را در یخچال به مدت حداقل 1 ساعت قرار دهید تا خمیر خنک و سفت شود.

5. روغن را در یک قابلمه عمیق گرم کنید. هنگامی که روغن گرم شد، می‌توانید برای تست دمای آن یک تکه کوچک از خمیر فلافل را به داخل آن بیفکنید. اگر خمیر به سرعت سرخ شد و به طلایی رنگ شد، روغن آماده است.

6. با استفاده از دستان خرده یا قاشق، از خمیر فلافل توپ‌های کوچک درشت تشکیل دهید. توپ‌ها را به آرامی در روغن گرم بریزید و به آرامی سرخ کنید. به اندازه‌ای که فلافل‌ها در قابلمه جا داشته باشند و بر روی هم نچسبند. به مرور و به اندازه‌ای که سطح پایین فلافل‌ها سرخ شده، آن‌ها را برگردانید تا از هر دو طرف به طلایی رنگ شوند.

7. فلافل‌ها را با کمک چنگال یا ملاقه از روی روغن بردارید و روی کاغذ آشپزخانه قرار دهید تا اضافه روغن آن‌ها جذب شود.

8. فلافل‌ها را گرم یا سرد می‌توانید سرو کنید. معمولاً با نان لواش، نان پیتا یا نان تافتون همراه می‌شوند. همچنین می‌توانید آن‌ها را با سس‌های مختلف مانند سس طحال، سس تحملی یا سس چیلی سرو کنید.

فلافل‌ها آماده سرو است. شما می‌توانید آن‌ها را به همراه سبزیجات تازه، خیارشور و سس دلخواه خود بپزید و لذت ببرید.

چه سس‌هایی می‌توان با فلافل سرو کرد؟

چه سس‌هایی می‌توان با فلافل سرو کرد؟

فلافل با انواع سس‌ها سرو می‌شود و می‌توانید به طعم دلخواه خودتان انتخاب کنید. برخی از سس‌هایی که معمولاً با فلافل سرو می‌شوند عبارتند از:

1. سس تزیکی: سس تزیکی یک سس خنک و اسیدی است که از ترکیب آرد لبنی، خیار شور خرد شده، زیره و نعناع تازه تهیه می‌شود. این سس به خوبی با طعم فلافل سازگار است و عموماً در سرو فلافل استفاده می‌شود.

2. سس چیلی: سس چیلی یک سس حاره و متمادی است که به خوبی با فلافل سازگار است. شما می‌توانید از سس چیلی آماده یا خودتان سس چیلی تازه را با استفاده از فلفل قرمز، سیر، آبلیمو و ادویه‌ها تهیه کنید.

3. سس حمص: سس حمص یا همان حمصی یک سس خامه‌ای و کرمی است که از ترکیب نخود پخته و خرد شده، طحال، سیر، آبلیمو و ادویه‌ها تهیه می‌شود. این سس به فلافل طعم و ترکیبی خوشمزه می‌بخشد.

4. سس تاهینی: سس تاهینی یا همان آیولی یک سس خامه‌ای و سنتی در آشپزی مدیترانه است. این سس از ترکیب سیر، روغن زیتون، تخم‌مرغ، آبلیمو و ادویه‌ها تهیه می‌شود و با فلافل هماهنگی خوبی دارد.

این تنها چند نمونه از سس‌های معمول برای سرو فلافل هستند. شما می‌توانید با آزمون و خطا و به توجه به سلیقه خود، سس‌های دیگری نیز برای سرو فلافل تهیه کنید.

برای تبلیغ در برترین ها کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا