شاهکارهای دزدیده شده: 5 اثر هنری معروف که هنوز پیدا نشده اند

سایت برترین ها

در طول قرن ها، دزدی‌های معروفی رخ داد که باعث می‌شد که مقامات هر کشور بسیار متعجب شوند. دنیای هنر با این دزدی های هوشمندانه غریبه نیست. در حالی که بیشتر شاهکارهای دزدیده شده کشف شدند، برخی از آنها هنوز هم تا به امروز مفقود هستند. ببا ما همراه باشید تا درباره داستان جذابی که در پس چگونگی گم شدن 5 اثر هنری معروف وجود دارد بیشتر بدانید. برای تبلیغات در برترین ها کلیک کنید.

1. شاهکار دزدیده شده یان ون ایک: محراب 12 پانل گنت

 

شاهکار دزدیده شده یان ون ایک: محراب 12 پانل گنت

اولین اثر هنری در فهرست شاهکارهای گمشده ما توسط هنرمند فلاندری یان ون ایک و برادرش هوبرت کشیده شد. این محراب گنت است که به عنوان ستایش بره عارف نیز شناخته می شود. این اثر هنری مذهبی از 12 تابلوی رنگ روغن تشکیل شده است که برای تشکیل یک صحنه بزرگ در کنار هم قرار گرفته اند.

این نقاشی 12 تابلویی برای کلیسای جامع سنت باوو در گنت خلق شده است. در هر تابلو صحنه های مذهبی بسیاری را به تصویر می کشید. پنل مرکزی، همچنین بزرگترین، مردم را در حال ادای احترام به خدای خود نشان می دهد. صحنه های دیگر شامل صحنه های کتاب مقدس است که آدم و حوا، عیسی مسیح تاج بر سر و یحیی باپتیست را نشان می دهد. این قطعه یکی از مهم ترین آثار زمان خود به شمار می رود. کل شاهکار، زمانی که رونمایی شد، حداقل 11 فوت ارتفاع و 15 فوت عرض داشت. بنابراین، چگونه یک نقاشی به این بزرگی و سنگین چندین بار به سرقت رفته است؟ مشکلات محراب گنت در سال 1566 زمانی که ستیزه جویان پروتستان به کلیسای جامع سنت براوو یورش بردند آغاز شد. خوشبختانه، نگهبانان کلیسای جامع موفق شدند همه 12 پانل و آثار هنری را به سلامت پنهان کنند.

نقاشی 12 تابلویی برای کلیسای جامع

با این حال، این تازه شروع تاریخ دردسرساز این اثر هنری بود. در سال 1795، اولین امپراتور فرانسه، ناپلئون بناپارت، به این اثر هنری معروف توجه داشت. او با موفقیت نیروهایی را برای سرقت چهار تابلو از کلیسای جامع فرستاد و آنها را در موزه معروف لوور پاریس به نمایش گذاشت. آنها در نهایت به بلژیک بازگردانده شدند.

در سال 1815، شش تا از پانل ها توسط یک جانشین در کلیسای جامع فروخته شد تا برخی از بدهی های فزاینده خود را پرداخت کند. شش پانل دست به دست شدند تا اینکه به پادشاه پروس رسیدند و در آلمان به نمایش درآمدند. سال ها بعد، در پایان جنگ جهانی اول، شش پانل مطابق با معاهده ورسای بازگردانده شدند.

این اثر هنری بار دیگر در سال 1934 توسط دلال سهام و تاجر آرسن گودرتی به سرقت رفت. او یک روز عصر گروهی از مردان را به کلیسای جامع فرستاد تا پانل پایین سمت چپ را که به نام قضات عادل شناخته می‌شود، بدزدند. گودرتی پانل را از وسط نصف کرده بود و نیمی دیگر را برای پلیس گذاشته بود و برای پانل باج می خواست. وزیر بلژیکی امتناع کرد، بنابراین پانل هنوز تا به امروز پیدا نشده است. البته همچنان می‌توانید کپی کل 12 پانل Ghent Altarpiece را در یک قاب، مشاهده کنید. برای تبلیغات در برترین ها کلیک کنید.

2. گل های خشخاش اثر ونسان ون گوگ

2. گل های خشخاش اثر ونسان ون گوگ

اثر هنری ونسان ون گوگ به نام «گل خشخاش» دو بار به سرقت رفته است. این نقاشی رنگ روغن ساده تنها سه سال قبل از مرگ این هنرمند خلق شده است. این نقاشی به قدری ارزمند و مورد توجه است که دو بار از یک موزه به سرقت رفت.

موزه محمد خلیل در قاهره این تابلوی 55 میلیون دلاری را به دست آورد و تا 4 ژوئن 1977 که تابلوی محبوب به سرقت رفت، آن را با افتخار به نمایش می گذاشت. در آن زمان، دولت جزئیاتی در مورد این دزدی ارائه نکرد، اما تصور می‌شد این سرقت در حین جابجایی بین دو کاخ موزه اتفاق افتاده است. دولت مصر فقط می‌توانست در مورد گروهی از راهزنانی که تابلو را دزدیده‌اند، نظریه ارائه کند. با این حال، این نقاشی در نهایت دو سال بعد در کویت بازیابی شد. مکان جایی که این تابلو پیدا شد هرگز برای عموم فاش نشد.

موزه محمد خلیل در قاهره
موزه محمد خلیل در قاهره

موزه محمد خلیل در آگوست سال 2010 با دزدیده شدن دوباره نقاشی، با غافلگیری دیگری روبرو بود. موزه گزارش داد که نقاشی با دو برش قاب از قاب خارج شده است. در زمان سرقت، فاروق حسنی وزیر فرهنگ مصر به مردم اعلام کرد که مظنونان دستگیر شده اند. حسنی سپس اظهارات خود را پس گرفت زیرا این موضوع صحت نداشت.

این سرقت در روز روشن رخ داد. در روز سرقت از 43 دوربین امنیتی تنها 7 دوربین کار می کردند. این نقاشی هنوز مفقود است و مقامات به دنبال کشف مقصر می گردند. حبیب العدلی وزیر کشور مصر در مصاحبه ای گفت که معتقد است یکی از کارمندان موزه در سرقت شرکت داشته یا تابلو را دزدیده است. به امید روزی که بلاخره این تابلو ارزشمند پیدا شود.

3. دختر کتاب خوان اثر هنری ماتیس

هانری ماتیس، نقاش فرانسوی، که به خاطر آثار هنری فوویستی اش شهرت داشت، نیز قربانی سرقت آثار هنری شد. بین 15 و 16 اکتبر 2012، نقاشی ماتیس به نام دختر کتابخوان با لباس های سفید و زرد از موزه Kunsthal در روتردام ناپدید شد.

پل واترلو کلود مونه در لندن نیز به سرقت رفت. پلیس ساعت 3 بامداد در محل دزدی حاضر شد تا تابلوهای مفقود شده را پیدا کند. هیچ کس نمی داند که دزدان چگونه توانستند این آثار هنری معروف را به سرقت ببرند.

سه مرد رومانیایی به عنوان مظنون دستگیر شدند. یکی از آنها رادو دوگارو بود که مادرش مدعی بود برای پنهان کردن شواهد، نقاشی‌ها را در اجاق گاز سوزانده است. آیریش تایمز گزارش داد که بازرسان پزشکی قانونی بقایای خاکستر را آزمایش کردند و به کشف شگفت انگیزی دست یافتند. آنها چوب، بوم، منگنه‌ها و تکه‌های رنگی پیدا کردند که از گفته‌های او حمایت می‌کرد. این بدان معناست که بازرسان پزشکی قانونی باید این بقایا را بیشتر آزمایش کنند. امیدواریم که این نقاشی همچنان سالم باقی بماند و در نهایت به موزه Kunsthal در روتردام بازگردد.

4. شاهکار گمشده رامبراند: طوفان در دریای گالیله

4. شاهکار گمشده رامبراند: طوفان در دریای گالیله

رامبراند ون راین به خاطر نقاشی های معروفش که شامل صحنه های کتاب مقدس و شخصیت های مذهبی است، شهرت دارد. رامبراند در طول کار خود فقط یک منظره دریایی به نام طوفان در دریای گالیله را نقاشی کرد. این نقاشی داستان کتاب مقدس عیسی را نشان می دهد که دریا را آرام می کند. این صحنه عیسی مسیح و شاگردانش را به تصویر می‌کشد که در هنگام کشتیرانی در دریای جلیل در طوفان گرفتار شده‌اند. طبق متی 8:23-27، عیسی دریا را آرام کرد.

این منظره دریای رامبراند در سال 1990 از موزه ایزابلا استوارت گاردنر بوستون به سرقت رفت. در آن زمان، این یکی از بزرگترین سرقت های هنری در ایالات متحده بود. این نقاشی توسط دو مرد که به عنوان افسر پلیس ظاهر شده بودند به سرقت رفت. به همین دلیل کارگران موزه به آنها اجازه ورود به موزه را دادند. وقتی ماموران پلیس قلابی آنها را بستند و شروع به بریدن نقاشی ها از قاب آنها کردند، کارگران شوکه شدند. در مجموع 13 اثر هنری به سرقت رفت.

این آثار هنری دزدیده شده شامل نقاشی هایی بود که توسط هنرمندان مشهوری مانند یوهانس ورمیر، ادگار دگا و گوورت فلینک کشیده شده بودند. امروز، قاب‌های خالی هنوز در جای اولیه‌شان آویزان است تا یادگاری از گمشده‌ها باشد و به امید روزی که این آثار برگردانده شوند.

5. شاهکار دزدیده شده کارل اسپیتزوگ: شاعر بینوا

5. شاهکار دزدیده شده کارل اسپیتزوگ: شاعر بینوا

آخرین شاهکار گمشده در فهرست ما اثر نقاش آلمانی کارل اسپیتزوگ به نام شاعر بینوا است. قطعه اسپیتزوگ به دلیل چتر قدیمی که به طور جادویی در هوا شناور است، اغلب به عنوان اثری کمدی دیده می شود. بسیاری از مورخان هنر فکر می کنند که اسپیتزوگ می خواست یک هنرمند گرسنه را به تصویر بکشد. این اثر دو بار دزدیده شد.

اولین مورد در دسامبر 1976 اتفاق افتاد. دزد یک هنرمند آلمانی به نام Ulay بود. حوالی ظهر، وارد گالری ملی در برلین شد، نقاشی را از روی دیوار بلند کرد و به سادگی با آن از خروجی اضطراری خارج شد. در یک پیچ و تاب عجیب، اولای نقاشی را در خانه یکی از دوستانش آویزان کرد و به پلیس گفت که تنها در صورتی که مدیر گالری برای تماشای آن بیاید، اثر را برمی گرداند. این نقاشی با موفقیت به گالری بازگردانده شد. این نقاشی یک بار دیگر توسط دو دزد با لباس مبدل در Galerie der Romantik Schloss Charlottenburg’s Galerie der Romantik به سرقت رفت. دیگر هرگز دیده نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا