سلول درمانی مفاصل و بافت های تخریب شده با سلول های بنیادی

درد در زانو یکی از مهم‌ترین دردهایی بوده که بروز آن می‌تواند تمام زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

سایت برترین ها

التهاب مفاصل یکی از دردناک‌ترین دردها برای انسان است. با بالا رفتن سن دردهای مفصلی کم کم پیدا می‌شوند. شایع‌ترین این دردها در زانوها، لگن؛ دست‌ها و ستون فقرات بوجود می‌آیند. در اثر ساییدگی و شکستگی غضروف این مشکل در مفاصل بوجود می‌آید. با تماس پیدا کردن استخوان‌ها باهم درد در مفصل بوجود می‌آید. سلول درمانی به کمک سلول‌های بنیادی گزینه خوبی است.

درمان دردهای زانو با کمک سلول های بنیادی

درد در زانو یکی از مهم‌ترین دردهایی بوده که بروز آن می‌تواند تمام زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از ساده‌ترین و راحت‌ترین راه‌ها برای درمان دردهای مفصلی مانند زانو استفاده می‌شود؛ استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمال است. این روش درمانی بدون خطر، درد و عوارض خطرناک بوده که در مدت زمان کمی خیلی سریع و راحت دردهای مفصلی مانند زانو و لگن را کاهش می‌دهد. با انجام این عمل بدون خطر حرکتی راحت و ساده را به خود هدیه دهید.

سلول های بنیادی در درمان مفاصل

امروزه یکی از بروزترین تکنولوژی‌های روز دنیا برای درمان آسیب‌های مفصلی، کمک گرفتن از سلول‌های بنیادی بند ناف نوزادان است. در کشور آمریکا بیشتر از 2000 مرکز سلول درمانی مفصلی وجود دارند. امروزه پزشکان موفق شده‌اند اکثر آسیب دیدگی‌های مفصلی را از آرتروز گرفته تا پارگی رباط‌ها با کمک سلول بنیادی درمان کنند. همچنین استفاده از پیوند سلول بنیادی از بند ناف باعث به عقب افتادن تغییر مفصل می‌شود.

نقش سلول های بنیادی در درمان دردهای مفصلی

سلول‌های از پیش ساخته شده غضروف‌ها زمانی که به زانو تزریق می‌شوند؛ به سمت قسمت‌های غضروفی از بین رفته حرکت می‌کنند و با گذر زمان محل غضروف را بازسازی خواهند کرد. به تدریج مفصلی که آسیب دیده ترمیم خواهد شد و درد در بیمار کاهش خواهد یافت. با از بین رفتن درد توانایی حرکتی در بیمار بالا رفته و بهبودی نسبی در او ایجاد می‌شود. زمانی که با دارو و مسکن به فکر درمان بیماری باشید تنها با مصرف این داروها، نشانه‌های بیماری را برای مدتی محو می‌کنید و عملاً خود بیماری هنوز با شماست. در برخی موارد هم پزشک داروی غضروف ساز برای درمان بیمار تجویز می‌کند. باید گفت این داروها به اندازه سلول‌های بنیادی قدرت درمان و ترمیم غضروف‌های از بین رفته را ندارند.

سلول درمانی مفاصل

سلول درمانی را به کدام بیماران توصیه نمی کند؟

سلول درمانی و استفاده از سلولهغای بنیادی به برخی از بیماران خاص توصیه نمی‌شود. این بیماران عبارتند از:
• بیمارانی که دچار انواع بیماری‌های ترمینالی یا سرطان هستند و بیماری آن‌ها قابل درمان نیست نباید از سلول‌های بنیادی برای درمان مفصلی استفاده کنند.
• بیمارانی که هموگلوبین خون کمی دارند.
• زنانی که در دوران بارداری و یا شیردهی هستند نباید از سلول‌های بنیادی برای درمان مفصلی استفاده کنند.
• اگر جزو افرادی هستید که آزمایش ویروس هپاتیت B و یا ایدز شما مثبت شده این روش درمانی برای شما توصیه نمی‌شود.
• تمامی بزرگسالانی که به بیماری تالاسمی مبتلا هستند اجازه استفاده از روش درمانی سلول‌های بنیادی ندارند.

راه های تشخیص تخریب مفاصل قبل از آغاز روند درمان

درد مهم‌ترین گزینه برای تشخیص از بین رفتن مفاصل و غضروف‌ها است؛ اما پزشکان پیش از شروع روند درمانی و برای اطمینان از وجود حتمی این بیماری، برخی از آزمایش‌های خونی و رادیوگرافی را تجویز می‌کنند. این آزمایشات عبارتند از:
• آزمایش ESR
• آزمایش CRP
• آزمایش ANA
• آزمایش RF
• آزمایش Anti-CCP
• رادیوگرافی استخوان
• رادیوگرافی تشخیص تومور
بعد از اینکه این آزمایشات بر روی بیمار انجام شد و پزشک معالج از وجود صد در صدی بیماری در فرد مطمئن شد؛ روند درمانی و تزریق سلول‌های بینادی به محل آسیب دیده آغاز می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا