اعمال اینترونشنال (بسته) ستون فقرات بدون خونریزی، بیهوشی و بستری

به دلیل عمقی بودن عصب‌های ستون فقرات، دیسک‌ها و مهره‌ها پزشک جراح برای رسیدن به ناحیه اصلی ستون فقرات نیاز دارد تا بافت عضلاتی را کنار بزند.

سایت برترین ها

بیشتر بیمارانی که از درد ستون فقرات رنج می‌برند به علت ترس از بیهوشی، اتاق عمل و عوارض بعد از عمل جراحی به درمان خود فکر نمی‌کنند. از عمل اینترونشنال (بسته) ستون فقرات بدون خونریزی، بیهوشی و بستری استفاده می‌شود. با انجام عمل کم تهاجم، ستون فقرات پایدار شده و فشار از روی عصب‌های نخاعی از بین می‌رود. با این روش دیگر ترسی از عوارض بیهوشی نخواهید داشت.

تکنیک های مختلف عمل جراحی اینترونشنال

به دلیل عمقی بودن عصب‌های ستون فقرات، دیسک‌ها و مهره‌ها پزشک جراح برای رسیدن به ناحیه اصلی ستون فقرات نیاز دارد تا بافت عضلاتی را کنار بزند. به‌وجود آوردن برش‌های ریز و استفاده از دستگاه‌هایی هدایت کننده و دوربین‌های ویدئو میکروسکوپی، این امکان را به جراح می‌دهد تا به راحتی ستون فقرات را مشاهده کند. در روش‌های غیر تهاجمی کمتر از لیزر استفاده می‌کنند. روش‌های زیادی برای انجام جراحی‌های کم تهاجم و با کم‌ترین میزان بیهوشی وجود دارد. رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • عمل با رترکتور لوله‌ای

در این عمل به جای اینکه برش‌های کوچک برروی پوست ایجاد کنند، در عوض بافت‌های نرم عضلانی را با روش پیشرونده باز می‌کنن و به سمت عمق ستون فقرات پیش می‌روند. جراح با کمک رترکتور لوله‌ای برای نگه‌داشتن و کنار بردن عضلات، می‌تواند عمل را بدون هیچ‌گونه خراش و برش بزرگ‌تر و عمیق‌تری، به کمک برش‌های کوچک‌تر به سرانجام برساند. در این روش به طور معمول پزشک جراح از میکروسکوپ یا آندوسکوپ بر روی لوله برای بالا بردن تمرکز و دقت جراحی استفاده می‌کند. در پایان عمل هم جراح رترکتور را از بدن خارج می‌کند. با بیرون آمدن رترکتور لوله‌ای بافت‌های کنار رفته مجدد کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. برش‌های این نوع جراحی با توجه به نوع و گستردگی معمولاً کوچک و ریز هستند.

  • جراحی از طریق مسیرهای دسترسی جانبی مستقیم

در برخی عمل‌ها و بخصوص عمل روی مهره‌های کمر از این نوع جراحی یعنی جراحی از طریق مسیرهای دسترسی جانبی مستقیم استفاده می‌شود. اگر جراح در زمان جراحی از کنار به ستون فقرات برسد، بافت‌های عضلانی کمتری سر راه او قرار می‌گیرند و بیمار بعد از اتمام جراحی درد کمتری را تجربه می‌کند. در این عمل کم تهاجم بیمار به پهلو می‌خوابد و جراح رترکتور لوله‌ای را از کنار به درون ستون فقرات می‌فرستد تا بتواند به دیسک‌ها و استخوان‌ها برسد.

  • جراحی از طریق مسیر دسترسی توراکوسکوپی

در برخی موارد وضعیتی که بیمار در آن قرار دارد پزشک را مجاب می‌کند تا به قسمت جلویی مهره‌ها که در قفسه سینه و در حصار قلب و ریه‌ها هستند دسترسی یابد. در گذشته جراح ملزم بود که قفسه سینه را با برش‌هایی بزرگ باز کند و یک تا چند دنده را بردارد. اما اگر جراح با کمک توراکوسکوپی عمل را انجام دهد تنها با ایجاد چند برش کوچک می‌تواند دوربین و پورت‌ها را وارد بدن بیمار کند و به راحتی جراحی را به اتمام برساند.
عمل دیسک کمر غیرتهاجمی و بدون بیهوشی و خونریزی برای چه افرادی مناسب خواهد بود؟
پزشک معالج و جراح ، با توجه به مشکل بیمار تعیین می‌کند که کدام نوع عمل جراحی تهاجمی یا غیرتهاجمی برای درمان بهتر است. در برخی موارد جراحی غیر تهاجمی به اندازه جراحی باز ایمنی ندارد. در نتیجه پزشک توصیه می‌کند که عمل باز و با بیهوشی انجام شود. پزشک بعد از بررسی‌های کامل نوع عمل بیمار را تشخیص می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا