طرز تهیه سس چیلی تای

سایت برترین ها

سس چیلی تای (Thai Chili Sauce) یکی از سس‌های تایلندی معروف است که در بسیاری از غذاهای آسیایی استفاده می‌شود. این سس شیرین، ترش و تند است و می‌تواند به عنوان یک سس چاپلوسی در کنار غذاها و میان وعده‌ها سرو شود. در زیر، طرز تهیه سس چیلی تای را برای شما توضیح می‌دهم:

مواد لازم برای تهیه سس چیلی تای:
– 200 گرم فلفل چیلی تای قرمز تازه (می‌توانید تعداد فلفل‌ها را بر حسب ترجیح شخصی تنظیم کنید)
– 5 حبه سیر
– 1/2 پیمانه آب
– 1/2 پیمانه سرکه سفید
– 1/2 پیمانه شکر قهوه‌ای
– 1/2 قاشق چایخوری نمک

طرز تهیه سس چیلی تای:
1. فلفل‌های چیلی تای را شسته و ساقه‌های آنها را بردارید. سپس فلفل‌ها را به دو قسمت ببرید و بذرهای داخلی را با یک قاشق کوچک از آنها جدا کنید. بهتر است از دستکش استفاده کنید چون فلفل‌ها می‌توانند قوی و تحریک‌کننده باشند.

سس چیلی تای

2. سیر را پوست کنده و خرد کنید یا از روشنایی استفاده کنید تا آن را خرد کنید.

3. فلفل‌ها و سیر را همراه با آب درون یک مخلوط‌کن قرار دهید و آن را به مدت 30 ثانیه تا 1 دقیقه میکس کنید تا یک پوره یکنواخت تشکیل شود.

4. پوره فلفل و سیر را به یک قابلمه منتقل کنید و به آن آب، سرکه سفید، شکر قهوه‌ای و نمک را اضافه کنید.

5. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار داده و مخلوط را به جوش بیاورید. هنگامی که سس به جوش آمد، حرارت را کاهش دهید و به مدت 10-15 دقیقه بجوشانید تا سس غلیظ شود و مزه‌ها به هم ترکیب شوند. در طول این مدت، چند بار آن را هم بزنید تا جلوی سفت شدن روی سطح آن گرفته شود.

6. سس را از حرارت بردارید و در دمای اتاق به خنک شدن بگذارید. سپس آن را در یک بطری یا جعبه‌ای مناسب ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

سس چیلی تای آماده استفاده استموفق باشید و امیدوارم که از سس چیلی تای خود لذت ببرید!

سس چیلی تای

چند روز می‌توانم سس چیلی تای را در یخچال نگهداری کنم؟

سس چیلی تای می‌تواند در یخچال به مدت تا 2 تا 3 هفته نگهداری شود. اما برای حفظ کیفیت بهتر و طعم بهتر، معمولاً توصیه می‌شود که در مدت 1 تا 2 هفته مصرف شود.

در صورتی که می‌خواهید سس چیلی تای را برای مدت طولانی‌تر نگهداری کنید، می‌توانید از روش‌های دیگری مانند انجماد استفاده کنید. در این صورت، می‌توانید سس را در قالب قوچ پلاستیکی یا ظرف مناسبی بریزید و در قسمت منجمد یخچال قرار دهید. با این روش، می‌توانید سس را تا 3 تا 4 ماه نگهداری کنید. هنگام استفاده، می‌توانید مقدار مورد نیاز را از سس منجمد بردارید و بقیه را دوباره در یخچال قرار دهید.

در هر صورت، قبل از مصرف همیشه به شرایط ظاهری و بوی سس توجه کنید و در صورتی که هرگونه تغییر رنگ، بوی نامطبوع یا علائم فاسد شدن مشاهده کنید، توصیه می‌شود آن را دور بیندازید و استفاده نکنید.

برای تبلیغ در برترین ها کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا