اختراع کلاه خنک کننده سر بیماران سرطانی توسط دانشجوی ایرلندی

سایت برترین ها

الیویا هامفریس ۲۴ ساله، دانشجوی طراحی ایرلندی، با طراحی نمونه اولیه دستگاه خنک کننده سر برای بیماران تحت شیمی درمانی، موفق شد جایزه طراحی ملی ایرلند را از آن خود کند.

الیویا این دستگاه را به دلیل تجربه شخصی خود در مورد سرطان اختراع کرد. هنگامی که او ۱۸ ساله بود، مادرش به سرطان سینه مبتلا شد.

او هنگامی که مادر خود را تا بیمارستان همراهی می‌کرد تا تحت شیمی‌درمانی قرار بگیرد، متوجه شد که چگونه دستگاه‌های خنک‌کننده سر می‌تواند از ریزش موی بیماران جلوگیری کند. اما آن زمان می‌دید که دستگاه‌هایی که برای این هدف وجود دارد، اغلب سنگین و غیرقابل حمل هستند.

او توضیح می‌‌دهد: «من زمان زیادی را در کنار مادرم هنگام شیمی‌درمانی سپری می‌کردم و می‌توانستم ضعف‌ها و چالش‌های عملیاتی دستگاه ‏‮‬[خنک‌کننده سر] را ببینم. این دستگاه بزرگ بود، مثل دو جاروبرقی که روی هم سوار باشند و از فناوری سردکنندگی یخچال‌ها بهره می‌برد. همیشه باید به برق وصل می‌بود و بنابراین شما مجبور بودید در گوشه‌ای نزدیک به پریز برق بنشینید. فکر کردم می‌توانم جزئیاتی نظیر این را بهبود ببخشم.»

مادر الیویا هامفریس در سال ۲۰۱۹ از بیماری سرطان بهبود یافت و در آن زمان موفق شده بود حدود ۶۰ درصد از موهایش را حفظ کند.

خنک کردن پوست سر دهه‌هاست که برای جلوگیری از ریزش موی بیماران سرطانی رایج شده است و مطالعات نشان داده است که دمای نزدیک به انجماد با کاهش موقت جریان خون و متابولیسم سلولی در پوست سر، نفوذ داروهای ضد سرطان و آسیب رساندن به فولیکول‌های مو را کُند می‌کند.

پیشتر نیز، آزمایش یک سیستم خنک کننده ساخت سوئد در پنج مرکز پزشکی ایالات متحده بر روی ۱۲۲ زن که تحت شیمی‌درمانی‌های استاندارد برای مراحل اولیه سرطان سینه قرار داشتند، نشان داد که دو سوم آنان توانستند بیش از نیمی از موهای خود را حفظ کنند. امروزه، مدل‌های مختلفی از خنک‌کننده سر در سراسر جهان فروخته می‌شود.

منبع وب‌سایت یورونیوز

دندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا