گربه ها چگونه سوگواری می کنند؟

سایت برترین ها

نتایج یک مطالعه جدید دیدگاه اجتماعی نبودن گربه‌ها را زیر سوال برده است و نشان می‌دهد که این حیوانات دوست داشتنی و ملوس مثل ما برای از دست دادن اطرافیانشان سوگواری می‌شوند.

تصور عموم بر این است که گربه‌ها اغلب حیواناتی گوشه‌گیر، مستقل و غیراجتماعی هستند اما تحقیقات نشان می‌دهد گربه‌ها پس از مرگ حیوانات خانگی که با آنها زندگی می‌کنند، سوگوار می‌شوند.

براساس این مطالعه برخی از گربه‌ها هنگام سوگواری به سختی می‌خوابیدند، شماری غذا نمی‌خوردند و تعداد دیگر ناله می‌کردند و بعضی دیگر بازی‌‌های مورد علاقه خود را کنار می‌گذاشتند.

محققان می‌گویند که این یافته‌ها دیدگاه ضد اجتماعی بودن گربه‌ها را زیر سوال می‌برد و نشان می‌دهد که تجربه روان‌شناختی از دست دادن و سوگواری ممکن است، امری فراگیر باشد.

محققان دانشگاه اوکلند در ایالات متحده در این مطالعه نوشتند: «گربه‌های سوگوار کمتر به خوابیدن، غذا خوردن و بازی می‌پردازند و در مقابل بیشتر به دنبال جلب توجه انسان‌ها و دیگر حیوانات خانگی، مخفی شدن، گذراندن زمان در جایی خلوت و تنها هستند و به نظر می‌رسند که به دنبال همراهان گمشده خود می‌گردند.»

عزاداری حیوانات پدیده تازه‌ای نیست، برای مثال فیل‌ها، دلفین‌ها و شامپانزه‌ها هنگام عزاداری رفتارهای عجیبی از خود نشان می‌دهند آنها گاهی مدت‌ طولانی کنار جسد حیوان دیگر می‌مانند.

نتایج مطالعه‌ای که چندی پیش توسط محققان ایتالیایی انجام شد، نشان داد که سگ‌ها نیز با مرگ سگ‌های دیگری در خانواده، رفتارشان تغییر می‌کند.

با این حال محققان دانشگاه اوکلند می‌گویند: «گربه‌های تحت مراقبت انسان برای زندگی در میان همنوعانشان سازگار شده‌اند و ظرفیت آن‌ها برای واکنش نسبت به از دست دادن یک همراه، مستلزم مطالعه بیشتر است.»

دندانپزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا