کشف یک گروه خونی جدید پس از 50 سال

سایت برترین ها

.
سال ۱۹۷۲، زمانی که نمونه خونی از یک زن باردار گرفته شد، پزشکان متوجه شدند یک مولکول سطحی که روی تمام گلبول‌های قرمز شناخته‌شده دیگر وجود دارد، به طرز عجیبی در نمونه خون او غایب است. حالا دانشمندان بریتانیایی و اسرائیلی پس از ۵۰ سال دلیل این غیبت مرموز را شناسایی کردند.

لوئیز تیلی، هماتولوژیست در سرویس سلامت ملی بریتانیا که نزدیک به ۲۰ سال روی این موضوع تحقیق کرده است، می‌گوید: «این کشف، دستاوردی بزرگ است و نتیجه تلاش تیمی طولانی‌مدت برای شناسایی این سیستم جدید گروه خونی بود که باعث ارائه مراقبت‌های بهتر به بیمارانی می‌شود که این گروه خونی نادر را دارند.»

اگرچه بیشتر مردم با سیستم گروه خونی ABO و فاکتور رزوس (که همان مثبت یا منفی بودن خون است) آشنا هستند، اما در واقع بدن انسان دارای سیستم‌های مختلفی از گروه‌های خونی است که بر اساس تنوع پروتئین‌ها و قندهای سطح سلول‌ها طبقه‌بندی می‌شوند.

بدن ما از این مولکول‌های آنتی‌ژن، علاوه بر دیگر وظایفشان، به عنوان نشانگرهای شناسایی برای تفکیک «خود» از «غیر خود» استفاده می‌کند.

اگر این نشانگر‌ها در زمان دریافت خون باهم مطابقت نداشته باشند، انتقال خون می‌تواند باعث واکنش‌های خطرناک یا حتی مرگبار شود.

منبع وب‌سایت یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا