چرا بلوغ زودرس در دختران رو به افزایش است؟

سایت برترین ها

از سال ۱۹۵۰، تعداد دخترانی که اولین قاعدگی خود را زودتر از موعد (قبل از سن یازده سالگی) تجربه می‌کنند، تقریبا دو برابر شده است. ا

متوسط ​​سن شروع بلوغ در قرن گذشته کاهش یافته است، به طوری که برخی از دختران از سنین شش یا هفت سالگی شاهد رشد سینه‌های خود هستند. به گفته کارشناسان، این تغییرات در جدول زمانی رشد باروری می‌تواند پیامدهای جدی بر سلامت جسمی و روانی جمعیت زنان داشته باشد.

در یک فراتحلیل (متا آنالیز) انجام شده با جمع‌آوری داده‌های ۳۰ مطالعه، محققان دریافتند که میانگین سن شروع بلوغ در بین دختران در سراسر جهان بین سال‌های ۱۹۷۷ و ۲۰۱۳ به میزان سه ماه در هر دهه کاهش یافته است که پیشرفتی بیش از یک سال را نشان می‌دهد.

مطالعه جدید منتشر شده در ماه مه سال ۲۰۲۴ در «جاما اوپن» نشان می‌دهد که اخیرا رشد این دو نشانگر فیزیولوژیکی در سنین پایین‌تر اتفاق می‌افتد.

کارشناسان این مشکل را به چند عامل مرتبط می‌دانند:

چاقی در دوران کودکی: از دهه ۱۹۷۰، افزایش نرخ چاقی در دوران کودکی با بلوغ زودرس در دختران مرتبط بوده است.

عوامل هورمونی:‌ دختران چاق همچنین غلظت‌های بالاتری از «استرادیول» (نوعی استروژن) دارند که موجب رشد زودرس سینه‌ها و بلوغ زودرس آن‌ها می‌شود.

کیفیت رژیم غذایی: کیفیت رژیم غذایی کم میوه و سبزی به همراه پروتئین‌های حیوانی و غذاهای بسیار فرآوری شده نیز در بلوغ زودرس نقش مهمی ایفا می‌کنند.

استرس اجتماعی-اقتصادی و بدرفتاری: استرس مربوط به مشکلات اجتماعی-اقتصادی و اشکال بدرفتاری نیز می‌تواند به بلوغ زودرس کمک کند.

منبع وب‌سایت یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا