هوش مصنوعی جامع در راه است! در مورد آن چه می دانید؟

سایت برترین ها

جانت آدامز مدیر ارشد عملیاتی در شرکت «سینگولاریتی نت‌» که هدف آن ایجاد یک شبکه جهانی از خدمات هوش مصنوعی است، در مقاله‌ای برای یورونیوز می‌نویسد که رایانه‌ها به طور اجتناب ناپذیری از هوش انسان پیشی خواهند گرفت و این لحظه سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها فرا خواهد رسید. مقاله این کارشناس در پی می‌آید.

در سال ۲۰۲۴ به سر می‌بریم و هوش مصنوعی عمیقاً با زندگی ما تنیده شده است. هوش مصنوعی در حال ایجاد تغییرات گسترده در جنبه‌های مختلف زندگی امروزی ما است؛ از شرکت نرم افزاری انویدیا که با تراشه هوش مصنوعی جدید خود به سومین شرکت با ارزش در ایالات متحده تبدیل شده تا حوزه‌هایی همچون غربالگری سرطان سینه، همه و همه با هوش مصنوعی سر و کار دارند.

این یک دوره زمانی کاملا هیجان‌انگیز برای بشریت است چرا که محدودیت‌های گذشته را پشت سر گذاشته و در حال کشف این هستیم که هوش مصنوعی می‌خواهد ما را به کجاها ببرد.

مرحله بعدی چیست؟
به گفته بسیاری از کارشناسان، مرحله بعدی ممکن است نقطه عطفی باشد که ما را به «تکینگی فناوری» (technological singularity) برساند و این یعنی لحظه‌ای که رایانه‌ها می‌توانند از انسان‌ها پیشی بگیرند.

این رویداد هم فرصت‌های جدید و هم تهدیدهای قابل توجهی را برای بشریت به همراه خواهد داشت.

دندان

این مفهوم که به عنوان «هوش جامع مصنوعی» یا «ای‌جی‌آی» نیز شناخته می‌شود، اولین بار توسط دکتر بن گورتسِل سر زبان‌ها افتاد. با توجه به سرعت فعلی پیشرفت‌ها در این زمینه، گورتسِل پیش‌بینی می‌کند که هوش جامع مصنوعی تا سال ۲۰۲۷ به منصه ظهور برسد. در نتیجه طولی نمی‌کشد که شاهد به ثمر نشستن این دوره جدید باشیم.

برخلاف هوش مصنوعی محدودی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد، هوش جامع مصنوعی این توانایی را خواهد داشت که دانش را از یک محیط گرفته و آن را به روشی تقلیدی و بسیار نزدیک به رفتار انسانی، بر سایر حوزه‌ها اعمال کند.

به این ترتیب، ظهور هوش جامع مصنوعی در کل نویدبخش تحولی برای جامعه است. در واقع، اگر کاربردهای گسترده آن را در نظر بگیریم، این پتانسیل را دارد که یکی از بهترین چیزهایی باشد که تا به حال برای جامعه اتفاق افتاده است.

اما چقدر به آن نزدیک هستیم و این برای کل بشریت چه معنایی دارد؟ نظر شما چیست؟

منبع وب‌سایت یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا