محصولات بهداشتی حاوی تالک باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان تخمدان می شوند؟

سایت برترین ها

استفاده از پودر تالک در محصولات بهداشتی، پس از یافتن آزبست در محصولاتی مانند پدهای قاعدگی و پودر بچه که حاوی این ماده معدنی هستند، موضوع بحث‌های متخصصان بهداشت عمومی شده است.

به گزارش نشریه پزشکی Everyday Health، پودر تالک یک ماده معدنی طبیعی است که به‌طور گسترده‌ای در محصولات آرایشی و مراقبت شخصی، از جمله پودر بچه و پودرهای صورت و بدن بزرگسالان، استفاده می‌شود. این ماده رطوبت را جذب می‌کند و ممکن است به جلوگیری از بروز بثورات پوستی و اصطکاک پوست کمک کند. اما از سوی دیگر این ماده می‌تواند حاوی آزبست باشد که یک ماده سرطان‌زاست.

مطالعه جدید که توسط محققان موسسات ملی بهداشت آمریکا (NIH) انجام و در مجله انکولوژی بالینی منتشر شده بر اساس داده‌های حدود ۵۰ هزار زن در سنین ۳۵ تا ۷۴ سال صورت گرفته است. محققان دریافتند که مصرف کنندگان محصولات حاوی تالک ۴۰ درصد بیشتر از کسانی که هرگز از این محصولات استفاده نکرده‌اند، در معرض ابتلا به سرطان تخمدان قرار داشتند.

نتایج این مطالعه تاییدی است بر شکایت حقوقی بیش از ۵۷ هزار نفر علیه شرکت Johnson and Johnson که تولیدکننده محصولاتی مانند پودر بچه است. شکایت کنندگان مدعی بودند که این محصولات باعث افزایش موارد ابتلا به سرطان تخمدان شده است. هرچند این شرکت در آن زمان ادعا کرده بود که محصولاتش کاملا ایمن و بدون آزبست هستند.

آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) استفاده از محصولات حاوی تالک را با خطر ابتلا به سرطان‌های ریه، حنجره و تخمدان و همچنین مزوتلیوما، (یک سرطان نادر و تهاجمی که معمولا از قرار گرفتن در معرض آزبست ایجاد می شود) مرتبط می‌داند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا