لهجه چگونه شکل میگیرد؟

سایت برترین ها

شش ماه انزوا برای آنکه محققان حاضر در قطب جنوب به همگرایی در ارتباط با یکدیگر با لهجه «انگلیسی جنوبگان» برسند، کافی بود؛ پدیده‌ای که به پیدایش لهجه‌ها در شهرهای بزرگ نیز منجر شده است.

انجام تحقیقات در قطب جنوب معمولا برای همه افراد با ویژگی‌ها و خلق و خوی‌های متفاوت مناسب نیست و تنها دسته خاصی از انسان‌ها هستند که می‌توانند خود را با شرایط جوی این بخش از کره زمین وفق دهند .

جنوبگان، کم‌جمعیت‌ترین قاره کره زمین، در طول زمستان به مدت شش ماه از دنیا جدا می‌شود. محققان زن و مردی که در این منطقه مشغول به کارند درمواجهه با سرما، شب‌های تقریباً ابدی، تنوع اندک سرگرمی‌ها و تماس‌های نادر با نزدیکان و عزیزان، معمولا رو به صحبت بیشتر با یکدیگر می‌آورند.

این مراودات پیوسته زبانی در یک گروه کوچکِ حاضر در محدوده‌ای جغرافیایی، متشکل از افرادی با پیشینه و ویژگی‌های متفاوت که تلاش می‌کنند به یک زبان مشترک با یکدیگر ارتباط برقرار کنند زمینه ساز شکل‌گیری یک لهجه نادر و بدیع در زبان انگلیسی شده است.

این همان پدیده‌ای است که زمینه شکل‌گیری تلفظ‌های یکسان زبانی در گروه‌های بزرگ‌تر ساکن در شهرهای بزرگ را نیز فراهم می‌کند.

وب‌گاه «اِسلیت» با اختصاص گزارشی به این موضوع، به چگونگی پیدایش لهجه‌ای بدیع و متفاوت در زبان انگلیسی پرداخته است.

در واقع، از دل انزوای شش ماهه در قلب یخ‌های قطب جنوب، گویش و لهجه‌ای نوظهور موسوم به «انگلیسی قطب جنوب»، یا «انگلیسی جنوبگان» متولد شده است.

انزوای اجباری نقشی اساسی در پیدایش گویش‌های جدید ایفا می‌کند. در شرایطی که افراد در محیطی به دور از تأثیرات خارجی قرار می‌گیرند، تلفظ‌های منحصر به فرد به هنجار تبدیل می‌شوند، زیرا گویندگان هیچ مرجع دیگری برای مقایسه ندارند.

این پدیده در شهرهای بزرگ نیز قابل مشاهده است؛ به عنوان نمونه، در دهه ۱۹۸۰، محله‌هایی در لندن که محل سکونت جمعیت‌های مهاجر بودند، به خاستگاه «انگلیسی چند فرهنگی لندن» تبدیل شدند.

این گویش ترکیبی از لهجه محلی، زبان کریول جامائیکایی و بخش‌هایی از ۳۰۰ زبانی بود که در طول سال‌ها در پایتخت بریتانیا صحبت می‌شدند.

عامل دوم مؤثر در شکل‌گیری «انگلیسی قطب جنوب»، تنوع خاستگاه و لهجه دانشمندان حاضر در ایستگاه تحقیقاتی روتِرا بود.
منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا