فلیپ کشتی که عمود بر آب می شود و هیچ وقت غرق نمی شود!

سایت برترین ها

فلیپ (FLIP) نام یک پلتفرم تحقیقاتی شناور متعلق به ایالات متحده است که در نوع خود «بی‌نظیر» محسوب می‌شود؛ اگرچه اکنون تکه‌های آن در میان مجموعه‌ای از ضایعات بازیافتی قرار دارند.

این پلتفرم با طول ۱۰۸ متر بگونه‌ای طراحی شده بود تا بتوان آن را بصورت افقی روی سطح دریا شناور کرد و حرکت داد؛ درست مانند هر کشتی معمولی دریانوردی.

با این وجود «فلیپ» یک توانایی دیگر هم داشت؛ یعنی هر زمان که لازم بود دانشمندان می‌توانستند محور آن را ۹۰ درجه بچرخانند و آن را بصورت عمودی در آب قرار دهند؛ آنهم در حالی که بیش از ۹۰ متر از بدنه‌اش زیر آب قرار می‌گرفت.

تغییر موضع این شناور از حالت افقی به عمودی نیز حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشید آنهم در حالی که تیم دانشمندان همچنان سوار این شناور بودند.

این پلتفرم غول پیکر توسط محققان آزمایشگاه فیزیکی دریایی انستیتوی «اسکریپس» در ایالات متحده ساخته شد و همین موسسه اقیانوس شناسی نیز به نمایندگی از نیروی دریایی ایالات متحده اداره آن را بر عهده داشت.

اولین آزمایش‌های کیفی «فلیپ» در ۲۳ ژوئیه ۱۹۶۲ میلادی در آبدره‌ای در ایالت واشنگتن انجام شد (آبدره یا فیورد یک باریکه عمیق از دریا است که در خشکی پیش رفته باشد) و پس از اطمینان از عملکردش، این شناور در سپتامبر ۱۹۶۲ میلادی برای انجام مجموعه‌ای از تحقیقات به سن دیگو کشیده شد.

این پلتفرم منحصربفرد بخش زیادی از عمر کاری خود را در اقیانوس آرام گذراند و برای انجام تحقیقات علمی تا هاوایی کشیده شد و حتی یک بار در اقیانوس اطلس مستقر شد.

شناور تحقیقاتی «فلیپ» برای بیش از ۶۰ سال به دانشمندان برای جمع آوری داده‌های حیاتی درباره پدیده‌های اقیانوسی و جوی کمک کرد.

یکی از تخصص‌های اصلی آن نیز تحقیقات آکوستیک (صوت شناسی) بود و در همین راستا توانست اشکال متعدد تاثیرپذیری امواج صوتی از تغییرات اقیانوس‌ها (مانند تغییرات دما یا شوری آب) را کشف کند.

اما این شناور نیز مانند بسیاری از چیزهای دیگر، قربانی افت بودجه دولت در پی شیوع بیماری کووید۱۹ و در پی آن رکود اقتصادی جهانی شد و درنهایت همین مشکلات مالی باعث گردید که نیروی دریایی ایالات متحده مشارکتش را در تحقیقات علمی این پلتفرم متوقف کند.

جزئیات بیشتر را در وب‌سایت یورونیوز بخوانید. برای دسترسی آسان به

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا