ریزپلاستیک ها چند درصد از مغز ما را تشکیل می دهد؟

سایت برترین ها

بر اساس پیش چاپ یک مقاله علمی، نمونه‌های مغزی جمع‌آوری شده در کالبد شکافی در اوایل سال ۲۰۲۴ حاوی ذرات ریز پلاستیکی بیشتری نسبت به نمونه‌های جمع‌آوری‌شده هشت سال قبل بود.

متیو کامپن، استاد علوم دارویی دانشگاه نیومکزیکو در شهر آلبوکرکی گفت: «غلظت بافت مغزی افراد عادی با میانگین سنی حدود ۴۵ یا ۵۹ سال، ۴۸۰۰ میکروگرم یا ۰.۵ درصد وزنی بود.» وی افزود: «در مقایسه با نمونه‌های کالبدشکافی شده مغز در سال ۲۰۱۶، این میزان حدود ۵۰ درصد بیشتر است. این بدان معناست که مغز ما امروز ۹۹.۵ درصد مغز و بقیه از پلاستیک تشکیل شده است.»

این نمونه‌های مغزی جدید حاوی ۷ تا ۳۰ برابر بیشتر از نمونه‌های برگرفته از کلیه‌ها و کبد اجساد، حاوی ریز پلاستیک‌ها بودند.

دکتر فیلیپ لاندریگان، متخصص اطفال و پروفسور زیست‌شناسی در این زمینه گفت: «این مطالعات حاکی از وجود این پلاستیک‌ها در قلب انسان، رگ‌های خونی بزرگ، ریه‌ها، کبد، بیضه‌ها، دستگاه گوارش و جفت جنین است.»

دکتر لندریگان گفت: «نباید مردم را بی‌جهت نگران کنیم، چرا که علم در این زمینه هنوز در حال توسعه است و هیچ کس در سال ۲۰۲۴ نمی‌تواند از قرار گرفتن در معرض پلاستیک در امان باشد.» وی افزود: «قرار نیست تلفن همراه یا رایانه‌ای تهیه کنید که حاوی پلاستیک نباشد.» اما سعی کنید قرار گرفتن در معرض پلاستیک‌هایی که می‌توانید از آن‌ها اجتناب کنید، مانند کیسه‌ها و بطری‌های پلاستیکی را به حداقل برسانید.»

اندازه میکروپلاستیک‌ها کمتر از ۵ میلی‌متر تا ۱ نانومتر متغیر هستند. به گفته آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، تار موی انسان حدود ۸۰ هزار نانومتر عرض دارد، حال آن که یک نانوپلاستیک باید در یک میلیاردم متر اندازه‌گیری شود.

به گفته کارشناسان، نانوپلاستیک‌ها نگران‌کننده‌ترین پلاستیک‌ها برای سلامت انسان هستند، زیرا این قطعات ریز می‌توانند درون سلول‌های فردی ساکن شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا