دانشمندان با رصد شامپانزه ها ی وحشی 13 گیاه دارویی کشف کردند.

سایت برترین ها

دانشمندان در دانشگاه آکسفورد بریتانیا با کمک بعضی از شامپانزه‌های وحشی، ۱۳ گیاه دارویی را شناسایی کرده‌اند که می‌گویند از خواص التیام‌بخش قوی برای درمان زخم و مبارزه با عفونت برخوردار هستند.

توجه محققان آن‌جایی به این گیاهان جلب شد که مشاهده کردند شامپانزه‌های بزرگ در جنگل‌های آفریقا بعد از بیماری یا زخمی شدن از پوست، شاخه خشک‌شده و برگ‌های گیاهانی تغذیه می‌کنند که در حالت عادی بخشی از رژیم غذایی آن‌ها به شمار نمی‌رفت.

به گفته پژوهشگران، دیدن نحوه کمک گرفتن شامپانزه‌ها (نزدیک‌ترین خویشاوند زنده انسان) از طبیعت در زمان مریضی می‌تواند کشف داروهای جدید برای درمان بیماری‌ها و عفونت‌های مزمن را تسریع کند.

دکتر الودی فریمن، از دانشکده مردم‌شناسی دانشگاه آکسفورد، در این باره گفت: «مطالعه ما اهمیت دانش دارویی‌ای را که می‌توان از مشاهده گونه‌های دیگر در طبیعت به دست آورد، برجسته می‌کند.»

با تجزیه و تحلیل فیلم‌های ضبط‌ شده، تیم محققان یک شامپانزه نر زخمی را در حال خوردن برگ‌های سرخس معروف به «کریستلا پارازیتیکا» یافتند. بررسی‌های بعدی در آزمایشگاه نشان داد که این برگ‌ها خواص ضدالتهابی دارد و احتمالا به کاهش درد و تورم کمک می‌کند.

دانشمندان همچنین شامپانزه دیگری را با عفونت انگلی مشاهده کردند که پوست درخت خار گربه» (Scutia myrtina) را می‌خورد، رفتاری که قبلاً در این گروه دیده نشده بود.

منبع وب‌سایت یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا