تمرین روی زمین برای راه رفتن روی ماه

سایت برترین ها

آژانس فضایی اروپا روز چهارشنبه ۲۵ سپتامبر (۴ مهر) رسما از شبیه‌ساز پیشرفته سطح ماه در یک انبار بزرگ در شهر کلن آلمان رونمایی کرد.

این انبار بزرگ و ظاهراً عادی نزدیک‌ترین چیزی است که می‌توانید بدون ترک زمین، راه رفتن روی ماه را در آن تجربه کنید. آژانس فضایی اروپا می‌گوید این مرکز که به نام «لونا» شناخته می‌شود، دقیق‌ترین و وفادارترین بازسازی از سطح ماه در جهان است.

فضانوردان اروپایی در داخل شبیه‌ساز و تجهیزات آزمایشی منحصربه‌فردی که روزی به ماه فرستاده می‌شود، آموزش خواهند دید، از جمله در برنامه آتی آرتمیس ناسا که قصد دارد انسان‌ها را در چند سال دیگر به آنجا بفرستد.

این مرکز از بیرون، شبیه یک آشیانه بزرگ سفید در گوشه‌ای از مرکز هوافضای آلمان در حومه کلن به نظر می‌رسد. اما در داخل این مرکز ۹ متری، زیر سقف و دیوارهای سیاه‌رنگ، ماکتی از خاکی که سطح ماه را پوشانده وجود دارد.

گودال‌ها و برآمدگی‌ها در زیر نور تند تک‌چراغی در انتهای سالن ۷۰۰ متر مربعی (معادل بیش از سه زمین تنیس) در تاریکی فرو می‌روند و بیرون می‌آیند. سطح زمین پر از سنگ و پوشیده از گرد و غباری عجیب به رنگ خاکستری کم‌رنگ است.

ماتیاس ماورر، فضانورد آژانس فضایی اروپا، توصیف کرد که چگونه با لباس فضایی در این محیط حرکت می‌کند. او در جریان بازدید اخیر خبرنگاران از این مرکز به آنها گفت: «وقتی وارد منطقه تاریک می‌شوید و نور خورشید را جلوی خود دارید، پیدا کردن مسیر ممکن است برایتان دشوار باشد و مثلا از خود بپرسید آیا این فقط یک گودال کم‌عمق است یا یک پرتگاه؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا