احتمال ابتلا به بیماری های خود ایمن با یائسگی زود هنگام

سایت برترین ها

تحقیقات جدید نشان می‌دهد زنانی که به نارسایی زودرس تخمدان مبتلا هستند و قاعدگی آنها قبل از ۴۰ سالگی متوقف می‌شود، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های خودایمنی مانند دیابت و لوپوس قرار دارند.

نارسایی زودرس تخمدان (POI) زمانی اتفاق می‌افتد که تخمدان‌‌ها در زنان زیر ۴۰ سال دیگر به‌درستی کار نمی‌کنند و تولید تخمک متوقف می‌شود. این وضعیت منجر به بی‌نظمی در قاعدگی و در نهایت توقف کامل آن می‌شود. این عارضه حدود ۱ درصد از زنان در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مطالعات جدید نشان می‌دهند که زنان مبتلا به نارسایی زودرس تخمدان، دو الی سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی شدید مانند دیابت نوع ۱، پرکاری تیروئید، لوپوس و بیماری‌های التهابی روده هستند.

پژوهشگران معتقدند این یافته‌ها به‌طور قابل توجهی فرضیه‌ها درباره نقش بیماری‌های خود ایمنی در بروز یائسگی زود هنگام را تقویت می‌کند.

براساس این پژوهش این زنان، تقریبا دو برابر بیشتر به بیماری‌هایی مانند پرکاری تیروئید و روماتیسم مفصلی و ۲۶ برابر بیشتر به بیماری‌های خودایمنی چندگانه مبتلا می‌شوند.

همچنین زنان مبتلا به نارسایی زودرس تخمدان که هیچ بیماری خودایمنی قبلی نداشته‌اند، در طی سه سال پس از تشخیص این بیماری، احتمال ابتلایشان به بیماری‌های خودایمنی حدود سه برابر افزایش می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا