آیا هوش مصنوعی می تواند برنده جایزه نوبل شود؟

سایت برترین ها

هوش مصنوعی در حال حاضر صنایع مختلفی از بانکداری و امور مالی گرفته تا فیلم و روزنامه‌نگاری را تحت تأثیر قرار داده است و دانشمندان در حال بررسی این هستند که آیا ممکن است هوش مصنوعی حوزه علم را دگرگون کند، یا حتی برنده‌ی جایزه نوبل شود یا نه.

در سال ۲۰۲۱، دانشمند ژاپنی، هیروآکی کیتانو چیزی را که او «چالش نوبل تورینگ» نامید، پیشنهاد داد و از پژوهشگران دعوت کرد تا یک «دانشمند هوش مصنوعی» ایجاد کنند که بتواند به‌طور مستقل تحقیقات علمی‌ای را که شایسته جایزه نوبل است، تا سال ۲۰۵۰ انجام دهد.

در حالی که قرار است نام برندگان نوبل امسال بین ۷ تا ۱۴ اکتبر اعلام شود، برخی از دانشمندان در حال حاضر به‌طور جدی به دنبال ایجاد یک همکار هوش مصنوعی هستند که شایسته دریافت این جایزه باشد.

در واقع، طبق گفته راس کینگ، استاد هوش ماشینی در دانشگاه چالمرز سوئد، در حال حاضر حدود ۱۰۰ «دانشمند ربات» در جهان وجود دارد.

در سال ۲۰۰۹، کینگ مقاله‌ای منتشر کرد که در آن، او و گروهی از همکارانش «دانشمند ربات آدام» را معرفی کردند، اولین ماشینی که به‌طور مستقل اکتشافات علمی انجام داد.

کینگ به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما یک ربات ساختیم که خودش علوم جدید کشف کرده، ایده‌های علمی جدیدی تولید و آن‌ها را آزمایش کرد و سپس تأیید کرد که آن ایده‌ها درست هستند.»

این ربات به گونه‌ای طراحی شده بود که به‌طور مستقل فرضیه‌هایی را شکل دهد و سپس آزمایش‌هایی برای آزمون آن‌ها طراحی کند. این ربات حتی آزمایشگاه‌های رباتیکی را برنامه‌ریزی می‌کرد تا آن آزمایش‌ها را انجام دهند، سپس از فرایند می‌آموخت و آن را تکرار می‌کرد.

آدام مأمور بررسی سازوکارهای درونی مخمر شد و کارکردهای ژن‌هایی را که قبلاً در این موجود ناشناخته بودند، کشف کرد. در مقاله‌ای که توسط سازندگان این دانشمند ربات منتشر شد، اشاره شده بود که این اکتشافات «محدود» بوده، اما «بی‌اهمیت» هم نبودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا