چرا سگ ها پیش از مدفوع کردن دور خودشان می چرخند؟

سایت برترین ها

برخی عادات سگ‌ها ما را به شدت کنجکاو می‌کند، از جمله چرخیدن و بو کردن زمین پیش از دفع مدفوع. دانشمندان درباره دلیل این حرکات سگ‌ها چه می‌گویند؟

سگ‌ها از بهترین همراهان انسان هستند و به همین دلیل معمولاً آنها را برای دفع مدفوع به پارک‌ها یا باغ‌ها می‌بریم. سگ گاهی اوقات قبل از این کار، به دور خود می‌چرخد، گویی در حال بررسی محیط و جستجوی یک شیء گمشده است. دلیل این رفتار چیست؟

رفتارشناسان سگ می‌گویند که سگ‌ها قبل از دفع مدفوع، برای هماهنگ شدن با میدان مغناطیسی زمین دور خود می‌چرخند تا محور شمال-جنوب را شناسایی و ستون فقرات خود را بر آن محور تنظیم کنند.

در یک مطالعه که در ۲۷ دسامبر ۲۰۱۳ منتشر شد، مشخص شد که سگ‌ها نسبت به تغییرات کوچک در میدان مغناطیسی زمین حساس هستند. سگ‌ها در شرایط پایدار، تمایل دارند به‌طور دقیق در راستای محور شمال-جنوب قرار بگیرند، اما این هماهنگی در شرایط ناپایدار مشاهده نمی‌شود.

این مطالعه نشان داد که سگ‌ها به‌دلیل حساسیت به میدان مغناطیسی زمین، ترجیح می‌دهند بر این محور تنظیم شوند و این رفتار ممکن است به آن‌ها کمک کند تا راحت‌تر و طبیعی‌تر مدفوع کنند.

تغییرات در قطب‌نمای میدان مغناطیسی از نظر بیولوژیکی برای سگ‌ها اهمیت دارد و می‌تواند بر رفتار آن‌ها قبل از دفع مدفوع تأثیر بگذارد. آنها می‌چرخند تا بهتر بتوانند از محور شرق-غرب زمین پرهیز کنند و همزمان بینی خود را به سمت قطب مغناطیسی بگیرند.

این نوع تنظیمات مغناطیسی در دیگر حیوانات مانند گاوها و گوزن‌ها نیز مشاهده می‌شود، زیرا آنها نیز تمایل دارند هنگام مدفوع در راستای محور شمال-جنوب قرار بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا